Takken

Kapoenen

Leeftijd: 6 tot 8 jaar

Het leven van een kapoen is er een vol spel, fantasie en creativiteit. En daar spelen we volop op in. Spelenderwijs en ongedwongen ontdekken we met hen de wereld. Het hoogtepunt in een kapoenenleven? Voor de eerste keer op kamp!

Kapoenen, wij doen het goed!

Welpen

Leeftijd: 8 tot 11 jaar

Welpen leren zelf spannende dingen doen. Hun eigen lokaal inrichten, in bomen klimmen, kampen in het bos bouwen… Hun enthousiasme kent geen grenzen. Akela, Baloe en Bagheera nemen je mee op een groots avontuur door de wonderlijke wereld van scouting.

Jongverkenners

Leeftijd: 11 tot 14 jaar

Jongverkenners zijn al zelfstandige knapen. Op kamp zelf vuur maken en erop je eigen potje koken, tenten opzetten, op avontuur met de rugzak. Zo leren we de kneepjes van het vak. Onze creativiteit laten botvieren of stevig spelen en sporten: jongverkenners zijn aan zet! Het avontuur roept! Stilaan leren ze dat scouting niet stopt als de vergadering is afgelopen.

Verkenners, altijd klaar!

Verkenners

Leeftijd: 14 tot 17 jaar

Bij de verkenners worden de vriendschappen intenser en wordt de band met de leiding hechter. Verkenners zijn op zoek naar nieuwe ervaringen en willen hun grenzen verleggen. Er is ruimte om te experimenteren en mee te beslissen. Zij gaan dan ook al eens op toch met een zelf gesjord vlot of op een (nacht)dropping met de rugzak. Steeds nieuwe uitdagingen, maar gewoon gezellig samen zijn hoort er ook bij.

Verkenners, altijd klaar!

Jin

Leeftijd: 17-18 jaar

Wat is Jin zijn? Dat bepalen ze zelf. Leiding is geen leiding meer, maar begeleiding. Tijdens dit jaar stomen we onze jinners klaar om in leiding te komen staan. Eens mee een vergadering voorbereiden, een keer mee in leiding staan en zien hoe het eraan toegaat. Inspraak, ploeggeest en zelfstandigheid staan voorop. Jins zijn zwervers; blijvend onderweg …

Jin, vliegt erin!

Leiding

Leeftijd: 18+ jaar

De leiding zijn jonge mensen die in hun vrije tijd zorgen voor sfeer, activiteiten en de werking per tak; ze doen dat door samen met hun leden te spelen en met hen onderweg te zijn. Leiding is verantwoordelijk voor de organisatie en het toezicht tijdens scouting.

De groepsleiding staat in voor de algemene werking van de scouts: de groepsadministratie, de groepsfinanciën, de vertegenwoordiging van onze groep op de districtsraad, het voorzitten van de groepsraden en de eindverantwoordelijkheid dragen bij de grote activiteiten. Daarnaast ondersteunen we de leiding en helpen hen waar nodig. Kortom, als groepsleiding proberen we van onze scouts een kwaliteitsvolle groep te maken, samen met de leiding!